Löpträning dag två, är jag igång nu?

Har ni följt ett träningsschema någon gång?
Jag har fått endel upplägg över hur jag borde träna på gymmet och ungefär hur ofta. Det brukar funka helt okej, men jag kan lätt strunta i och träna när inget är inplanerat.

Just nu går jag på en onlinebaserad löpkurs (länk till kurs) och vi har ett schema som löper under fyra veckor som ska lära oss att löpa (eller jogga). Jag hade en period när jag bodde i Göteborg när jag joggade en hel del. Jag var med på lite olika lopp en sommar och fortsatte att jogga som ett komplement till min vanliga träning. Det roligaste med att jogga är att när man väl kommer igång så är det lätt att mäta att resultaten, både genom de olika appar som finns på marknaden men även att man känner att man blir bättre. För vem vill inte se resultat?
Det finns olika sätt att mäta exempelvis kör du samma runda flera gånger så kommer du märka att du en dag orkar jobba längre sträckor utan paus eller att du joggar samma sträcka snabbare och snabbare, viktigaste är att sträva efter att orka mer och inte köra på samma typ av träning hela tiden. Variera din träning med PW, intervaller, backlöpning osv.

På schemat idag stod det intervaller, jogga 2 minuter och powerwalka 3 minuter. Det var precis som igår, varm, jobbigt och superskönt!
På en av intervallstarterna såg jag den enda backen som finns på hela rundan närma sig. Jag insåg att när klockan går över till tredje intervallen så skulle jag precis stå i början av backen, ja ja det var bara att köra! Detta var den jobbigaste av dom, tack vare den så var ju nästa set mycket lättare.

I morgon blir det en PW plus lite övningar, ser fram emot att se vad jag ska göra då. Nu blir det att njuta i soffan ett tag innan jag ska till min pappa och hjälpa honom med lite tekniska prylar.


Ha en underbar dag!
Kram Anneli

  • Tips
  • Nära Västerås

Gillar

Kommentarer

Taliasblogg
Taliasblogg,
Härligt med träning 😊
nouw.com/taliasblogg
Elavie
Elavie,
Tränar du något? 😊
nouw.com/elavie
Taliasblogg
Taliasblogg,
Tränar väldigt lätt. Powerwalkar och cyklar för det mesta just för att jag är gravid 😊
nouw.com/taliasblogg
Elavie
Elavie,
Blir allt mer vanligt med mammaträning idag, har några vänner som är instruktörer inom MammaStark. Kanske något för dig när du känner dig redo efter förlossning och återhämtning ❤️
PW och cykling är bra träning 👍
nouw.com/elavie
Taliasblogg
Taliasblogg,
Efter förlossningen är det tänkt att sätta igång med ordentlig träning med kostschema 😊 ska kolla upp MammaStark, kanske är något för mig 😊 Tack för rekomendationen!
nouw.com/taliasblogg
trettiSE,
Grymt att du orkar i denna värmen! Jag tycker det är jobbigt att gå promenad.. haha. Funderar på att prova ett schema till hösten. Vart har du hittat ditt schema? 😊
nouw.com/trettise
Elavie
Elavie,
Oj, råkade ta bort mitt svar 🙈
Jag försöker vakna tidigt för att slippa den värsta värmen, men ulitmata hade ju vara att träna vid kl.21 när det svalnat men då har jag ingen ork.
Kursen hittar du hos Formbar, det är ett nyare företag där jag hjälper till som coach. Just löpningskursen såg jag fram emot att köra, sen hamnade den precis under semestern vilket var perfekt! 👌
Jag lägger in en länk i inlägget, kanske är fler som undrar.
nouw.com/elavie
trettiSE,
Tack för svar! Håller med om värmen och jag kan inte heller göra något på kvällarna pga ingen ork, haha. Skönt att ha det gjort liksom redan. 😊
nouw.com/trettise